Dlaczego tyjemy? Ukryta przyczyna

Dlaczego tyjemy? Ukryta przyczyna

Dlaczego tyjemy? Ukryta przyczyna

Ludzie bezustannie poszukują czynników, które zakłócają ich kontrolę nad wagą i poziomem cukru we krwi. Niestety znalezienie przyczyny nie zawsze jest tak proste jak liczenie kalorii. Pomiędzy spożywanymi cukrami, tłuszczami węglowodanami jest niewielka równowaga, która może mieć znaczenie dla kontrolowania tych trudnych liczb.

Oczywiste jest, że produkty takie jak słodkie bułki, ciastka czy pączki to „złe jedzenie”, ale często zapominamy o innych rodzajach skrobi, która może zawierać związki odpowiedzialne za przybieranie na wadze.

Odpowiednia wiedza

Weźmy na przykład tortille. Tortille mogą być zrobione z mąki z pełnego ziarna, mąki kukurydzianej lub zwykłej. Jedna sztuka zawiera około 80 kalorii, 15 gram węglowodanów, 5 gram tłuszczu i 2 gramy błonnika, ale w tym przypadku to sód jest głównym winowajcą, jeśli chodzi o dodatkowe kilogramy. Tortilla z mąki pełnoziarnistej lub zwykłej może zawierać około 240 mg sodu, podczas gdy z mąki kukurydzianej około 10 mg sodu. Zjedzenie dwóch tortilli (w sumie 30 gramów węglowodanów i 160 kalorii) nie spowoduje przytycia do wieczora albo następnego dnia, ale 480 mg sodu może spowodować przybranie nawet 2 kg wody w zależności od reakcji organizmu na całkowite spożycie sodu w ciągu dnia.

Innym doskonałym przykładem są płatki zbożowe - śniadaniowe, owsianki i suche płatki można przygotowywać na różne sposoby i wówczas zawartość kalorii i tłuszczu jest różna, ale zimne płatki zbożowe mają zwykle więcej kalorii pochodzących z cukru.  Najlepszym wyborem są pełnoziarniste płatki zbożowe, takie jak organiczne płatki owsiane z ulubionymi dodatkami, jak cynamon i odrobina owoców i/lub jogurtu. Osoby, które jedzą dania błyskawiczne zauważą, że w tych produktach jest dużo więcej sodu i dużo mniej błonnika niż w produktach, których przygotowanie zajmuje 1-3 minuty.

Błonnik jest bardzo ważny podczas zrzucania zbędnych kilogramów i utrzymywania stałego poziomu cukru we krwi. Dosłownie zabiera z naszego organizmu nadmiar tłuszczu i cukru, kiedy jesteśmy w toalecie. Część błonnika zwiększa zawartość węglowodanów, ale ma także wiele korzyści, które przewyższają niewielką dodatkową ilość węglowodanów. Ostatecznie przykleja się do wielu szkodliwych substancji w jelitach i pomaga pozbyć się ich z organizmu.

UKRYTE ŹRÓDŁA TŁUSZCZU

Tłuszcz nie zawsze jest zły. Jednak w jedzeniu występują składniki, o których nie pamiętamy, a przez które możemy nabrać dodatkowych kilogramów. Przyjrzyjmy się dokładnie niektórym daniom.

Nabiał rzadko określany jest jako „zły”, jak przetworzone lub paczkowane słodycze, ale lepiej jest kupować mleko krowie odtłuszczone, ponieważ zwykłe mleko zawiera tłuszcze nasycone, które w połączeniu z laktozą dostarczają podwójnej dawki kalorii i węglowodanów.

Dlatego należy uważać na produkty oznaczone jako „odtłuszczone”. Bardzo często zawierają więcej węglowodanów, a nawet więcej kalorii niż wersja „lekka” lub „niskotłuszczowa”. Ponadto ich smak i konsystencja nie jest zachęcająca.

A co z napojami? Wiele osób wybiera do posiłku słodzoną herbatę zamiast napojów gazowanych. W takiej herbacie zwykle znajdziemy syrop kukurydziany z wysoką zawartością fruktozy, czyli substancję używaną do produkcji napojów gazowanych i napojów dla sportowców. Syrop kukurydziany z wysoką zawartością fruktozy to wyprodukowany cukier, który ma bardzo słodki smak, ale jest trawiony i magazynowany jak tłuszcz, bez względu na spożytą ilość. Lepszym wyborem będzie parzona herbata lub woda zamiast innego słodkiego napoju. Jako naturalnego słodzika można użyć stewii.

Ostatecznie kalorie i tak trafią do naszej diety w postaci mięsa. Mięso może zawierać dużo więcej kalorii, jeśli podczas przygotowywania go dodamy sos. Uwaga na sód! Sód w dodanym bulionie i przyprawach może zatrzymywać wodę w organizmie.

Podsumowując, warto wybierać naturalne pełnowartościowe jedzenie. Jedz produkty pełnowartościowe i każdego dnia dodawaj do nich warzywa i owoce. Picie więcej naturalnej wody i stosowanie diety bogatej w błonnik pozwala utrzymać wagę na zdrowym poziomie.

Więcej informacji znajduje się tutaj.

Top